Zdrowe Ciało

Niedobór witaminy D3 – skutki i profilaktyka niedoboru witaminy słońca

• Zakładki: 11


Nasz organizm syntezuje witaminę D3 dzięki promieniom UV, jednak ograniczona ekspozycja na promienie słoneczna sprawia, że powinniśmy ją suplementować – jeśli nie przez cały rok, to przynajmniej w okresie jesienno-zimowym. Chociaż witamina słońca kojarzona jest przede wszystkim z budowaniem odporności, infekcje okazują się jednym z najmniej poważnych powikłań niedoboru witaminy D3. Poznaj wszystkie skutki niedoboru witaminy D3 i dowiedz się więcej o skutecznej jej suplementacji.

Skutki niedoboru witaminy D3 – właściwości witaminy słońca

Witamina D3 bierze udział w regulowaniu procesów immunologicznych, dlatego budowanie odporności, szczególnie jesienią, zimą oraz po przebytych infekcjach, warto oprzeć między innymi na suplementacji tej witaminy. Jej niedostateczna podaż może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Niedobór witaminy D3 jest główną przyczyną osteoporozy pierwotnej, która prowadzi do dużej łamliwości kości i utrudnionego ich zrastania.

Zbyt mała ilość witaminy D3 w organizmie prowadzi także do zmęczenia oraz osłabienia nastroju, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji. Jedną z przyczyn jest pogorszona jakość snu, dlatego po suplementy z witaminą D3 warto sięgać przed południem – zdąży ona się wchłonąć i ułatwi zasypianie wieczorem.

Witamina słońca jest jednym ze składników, niezbędnych do prawidłowej regeneracji mięśni, przede wszystkim po wysiłku fizycznym. Niedobór witaminy D3 może więc skutkować bólami mięśni oraz utrudnionym budowaniem tkanki mięśniowej. Ma też ona niebagatelny wpływ na stan skóry – przy niedostatecznej jej podaży skóra staje się sucha, rany wolniej się goją, a ponadto można zaobserwować nadmierne wypadanie włosów.

Niedobór witaminy D3 a suplementacja – o czym warto wiedzieć?

Witaminy dzielą się na rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach. Witamina D3 należy do tych drugich – mimo zastosowania dodatkowego składnika w postaci tłuszczu, warto suplementację witaminy D3 łączyć ze spożywaniem tłuszczów, najlepiej tłuszczów roślinnych.

Przyswajanie witaminy D3 uzależnione jest również od magnezu, dlatego zaleca się suplementację obu tych mikroelementów. Warto również zwrócić uwagę, że witamina D3 w nieznaczny sposób podnosi poziom magnezu w organizmie, zmniejszając jednocześnie w niewielkich stopniu poziom cholesterolu.

Osoby do 75. roku życia powinny przyjmować 2000 jm, osoby starsze 4000 jm. Przedawkowanie witaminy D3 jest równie niebezpieczne, co jej niedobory – prowadzi bowiem do odkładania się wapnia w tkankach, głównie w ośrodkowym układzie nerwowym, tętnicach i nerkach oraz w sercu, co prowadzi do zaburzeń pracy tych organów.

Artykuł powstał przy współpracy z H-T. Centrum Medyczne.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
10 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.